نکاتی در مورد انواع پیاز

در دنیا سه نوع پیاز ، سفید، قرمز و زرد شناخته شده است که هر کدام از آن‌ها دارای خواص گوناگون بوده و در صنعت آشپزی هر کدام کاربرد جداگانه‌ای در طبخ غذاها دارند.
هر پيازی برای هر نوع استفاده ای مناسب نيست.
.
🍁پیاز زرد🍁

این پیاز بهترین پیاز ممکن برای آشپزی است چون بیشترین مقدار شکر را دارد و در اثر حرارت طعم شیرین و دلچسپ آن آزاد می شود. این نوع پیاز برای درست کردن پیازداغ، انواع سوپ، استاک ، خورش و … بهترین گزینه است. به دلیل طعم و بوی تند این پیاز و در ضمن تولید بوی بد دهان بهتره از این نوع پیاز خام استفاده نکنید.
.
🍁پیاز سفید شیرین🍁

این نوع از پیاز شیرین‌تر از انواع دیگر است و به همین دلیل مناسب بسیاری از غذاها بویژه همراه با سیب زمینی و گوجه است. متاسفانه ماندگاری پایینی دارد.
حتي به دلیل طعم ملایمش و به دلیل اینکه در اثر پخت و اعمال حرارت طعم شیرین زیادی پیدا نمیکند . به دلیل طعم ملایم اون هم هست که در رستوران های ایرانی، اکثرا پیاز سفید کنار کباب، بریونی و دیزی سرو می شود. علاوه بر استفاده خام، بهترین استفاده این پیاز در آشپزی مواردی هست که دنبال طعم غالب پیاز نیستیم و به خصوص زمانی که نمی خواهیم پروتئین غذا تحت تاثیر طعم پیاز قوی قرار بگیرد، مثل غذاهای دریای یا استیک.
استفاده دیگر از پیاز سفید وقتی است که رنگ سس اهمیت دارد مثل سس های سفید. بهترین استفاده از این پیاز، کباب کوبیده و مزه دار كردن ( مرينت ) انواع کباب برگ و جوجه هست چون طعم گوشت کباب محفوظ تر می ماند.
.
🍁پیاز قرمز🍁

این پیاز در غذاهای غیرپختنی بکار می‌رود و آن را می‌توان در بین غذا و سالاد پیدا کرد و تندی و طعم آن به اندازه سایر انواع پیاز‌ها نیست.
لازم به ذکر است که پیاز را باید در یک محیط خنک نگهداری کرد و از قرار دادن آن در یخچال خودداری شود، زیرا بوی پیاز در محیط سربسته یخچال پخش می‌شود.
این نوع از پیاز تیزی قوی دارد و به دلیل تندی خاص، خام آن خوش طعم است. چون این پیاز در اثر پخت طعمی سولفوریک می گیره این پیاز طعم ملایم دارد و بهترین استفاده آن به صورت خام در انواع سالاد یا تزیین غذای اصلی هست. در ضمن این پیاز مناسب ترین و عالی ترین گزینه برای ترشی پیاز محسوب می شود. برای بهتر شدن طعم این پیاز و تردتر شدن بافت آن، پیاز قرمز رو خلالی نازک کنید و برای چند دقیقه در مخلوط آب و یخ خیس کنید و سپس در آب کش بریزید و خشک کنید.

دسته بندی ها: روش های آشپزی

2 comments

  1. سلام آذر جون کربلاییه عزیز.از هنرتون و نشرِ هنرتون بسیار تشکر میکنم.انشالله روز به روز موفق تر پیش برید.شاد و سلامت باشین😍😘

    Rating: 1.0/5. From 1 vote.
    Please wait...
    1. ممنونم از کامنت مثبت شما

      No votes yet.
      Please wait...

شما بایستی برای ارسال دیدگاه وارد شوید.