نقد سریال خاتون

نقد سریال خاتون (2)

الان حوصله دارين راجع به نتيجه رای گیری نقد سریال خاتون حرف بزنم؟

من از این پیج های زرد نیستم که بخواهم كامنت بگیرم من از طرح این سوال هدف دارم که بعد از پایان رای گیری می‌گم لطفا به نقش بازیگر رای بدید نه به شخصیت واقعی او.

نقد سریال خاتون (1)

نقد سریال خاتون

اول بگذارید بگم چرا چنین سوالی را طرح کردم!

راستش چند وقت پیش پستی با عکس شیرزاد ملک دیدم که زیرش حدود ۱۶۰۰ و خورده ای کامنت بود. برام جالب شد کامنت هارو بخونم. عین همین آمار ۷۱ درصدی که به نقش شيرزاد رای دادين اونجا ۹۹/۵ درصد(خانم) کامنت به دفاع از شخصيت شيرزاد ملک گذاشته بودن!

الان می‌خوام نظر خودمو در مورد نقش شیرزاد ملک و رضا فخار بگم، حتما از نظرات شما چه موافق چه مخالف هم می‌گذارم.

نقد سریال خاتون (2)

سرگرد شیرزاد ملک

تک فرزند یک خانواده ملاک و خان زاده. جنگ جهانی دوم شروع شده و روس ها از شمال کشور ایران را اشغال می‌کنند، اولین واکنش شیرزاد این است که پرچم روسيه را از پشت بام خانه شان به نشانه همبستگی و دور ماندن از حمله هوایی روسیه آویزان می‌کند!

بعدتر برای خوش خدمتی درجه سرهنگی از روس ها می‌گیرد و سعی در ساکت کردن شورش داخلی هم وطن های خودش دارد.

وقتی به یکی از نیروهای زیر دستش گفت خانمت پا به ماه است ، برگرد عقب گفت بر نمی‌گردم چون نمی‌خوام بچه م زیر دست اشغالگران روس بزرگ بشه و درجه های ارتشی شو کند گذاشت کف دست سرگرد ملک.

بعدتر سرگرد ملک با مافوقش در بند روس ها بود و چون مافوقش زیر زورگویی روس ها نرفت صبحش اعدام شد! اما نتیجه سازش سرگرد ملک با روس ها شد سرهنگ ملک.

سرهنگ ملک برای خوش خدمتی گروهکهای ایرانی مخالف اشغال روس را کشت! گروه های مخالف اشغال روس از دوستان نزدیک همسرش (خاتون) بودند.

پدر خاتون نیز از مبارزان سیاسی آن زمان بود که شیرزاد به دروغ به خاتون گفته بود می‌خواستند پدرت را اعدام کنند من نذاشتم و فعلا در جنوب کشور در زندان  انگلیس هاست، این اتفاقات روابط شیرزاد و خاتون را کدر کرده بود.

نقد سریال خاتون (3)

از آن طرف پدر شيرزاد غیر از مادر شیرزاد همسر و فرزندانی داشت که در وضعیت اسفباری زندگی می‌کردند! و شیرزاد بعد از اینکه فهمید کوچکترین کمکی به آنها نكرد!

خاتون به شیرزاد اصرار می‌کرد اینها خواهر برادران تو هستند بهشون کمک کن. وقتی دید شیرزاد کمک نمیکنه خودش پنهان از شیرزاد براشون آذوقه می‌برد.

یکی از برادران ناتنی شیرزاد به طاعون مبتلا شده بود و بخاطر وضع بد مالي و نرساندن به دکتر فوت شد! و چون خاتون برای کمک بهشون رفته بود امیرعلی (پسر شش ساله خاتون و ملک) طاعون گرفت و فوت شد!

خبر فوت امیر علی به شیرزاد رسید! تصور کنین خاتون خودش چه حالی داشت! احتیاج به همدردی داشت! از يك طرف سرزنش های مادر شیرزاد از آن طرف شیرزاد رسید! خاتون سراسیمه دوید سمت شیرزاد تا آروم بگیره!

اما شيرزاد چه کار کرد!؟ جلوی تمام کسانی که اونجا بودن سیلی محکمی به خاتون زد و گفت مقصر تویی! و بعدش خاتون تا مدتها در طویله ی کنار حياط زندگی کرد!

کشته شدن دوستان خاتون توسط ارتش ایران و اشغالگران روس و فوت شدن پسرش شکاف عمیقی بین شیرزاد و خاتون انداخت. خلاف شیرزاد که روحیه ترسو، سازش کار و بزدلی داشت خاتون زنی بسیار جسور بود.

اینو یکی از سران نظامی اشغالگر روس به خوبی متوجه شده بود از قضا گوشه چشمی هم به خاتون داشت، همدستی خاتون و گروه مخالف روسیه را بهانه کرد و خاتون رو دستگیر و به زندان انداخت!

افسر روسی دستور بازجویی از خاتون رو به شيرزاد داد! وبه شیرزاد دستور داد خاتون رو طلاق بده! شیرزاد رفت زندان برای بازجویی از خاتون و سعی کرد متقاعدش کنه با روسها همکاری کنه تا آزاد بشه و به جای اینکه اسباب فرار از زندان رو برای خاتون فراهم کنه چه کرد!؟

به خاتون تجاوز کرد فردای همان روز هم خاتون رو طلاق داد! اما خاتون به کمک چند نفر از همان گروهک مخالف اشغال روس از زندان گریخت!

شیرزاد مثل یک شیر درنده برای دستگیری خاتون وجب به وجب ایست بازرسی گذاشته بود اما خاتون به کمک اسرای لهستانی تونست از چنگ شیرزاد فرار کنه و خودشو به یک کاروانسرا نزدیک قزوین رسوند.

شب رو در کاروانسرا موند و متوجه شد یه عده ایرانی کامیون های آذوقه روس هارو خالی می‌کنن. صبح به یکی از همانها (رضا فخار) گفت منو تا تهران می‌برید؟

رضا فخار

نقد سریال خاتون (4)

مردی کم سواد و از قشر پایین و ضعیف جامعه! و سرپرست چندین بچه يتيم (خصوصأ مهدی) مبارز و ضد روس ها بعدتر که خاتون متوجه شد رضا فخار آذوقه از روسها می‌دزده و به فقرا کمک می‌کنه بهش لقب رابين هود داد.

خط فکری خاتون و رضا فخار این دو را به لحاظ عاطفی به هم نزدیک کرد همین موقع خاتون متوجه شد از شیرزاد بارداره رضا فخار گفت می‌ذاریم بعد از دنیا اومدن بچه ازدواج می‌کنیم.

رضا فخار و دوستانش به کمک خاتون و دوستانش چندین و چند عملیات موفق آمیز داشتن و همین موضوع خشم شيرزاد رو بیشتر می‌کرد. تا جایی که رضا فخار دستگیر و شکنجه شد خاتون باردار دوباره به رشت گریخت و در شرایطی سخت دخترش (ایران) رو بدنیا آورد و برگشت و با رضا فخار ازدواج کرد. 

شاید خیلی از خانمها فکر کنند شیرزاد واقعا عاشق خاتون بود و دلشان از ابراز علاقه های شیرزاد به خاتون غنج بره اما از نظر من شیرزاد عاشق خاتون نبود یه آدم خودخواه و یک دنده ی خان زاده و عشق ریاست بود.

از نظر من عاشق يعني ذوب شدن در معشوق! کاری که رضا فخار با خاتون کرد. مدام حواسش بود خاتون چی می‌خواد چه کاری خوشحالش می‌کنه و همه جا مثل شیر پشتش بود.

شیرزاد دختر خدمتکار خونشون (گلی) رو به زور وادار به عقد کسیکه دوستش نداشت کرد به جرم اینکه از خاتون خبر داشتی و نگفتی زندگی یک دختر را نابود کرد، از سر لجبازی با دختر داییش ازدواج کرد، در بدترین شرایط روحی خاتون جلوی اون همه آدم به صورت خاتون سیلی زد به امر مافوقش خاتون را طلاق داد زندانیش کرد بهش تجاوز کرد! نوکر اشغالگران روس شد! آیا این مرد عاشق خاتون بود؟ آیا این شخصیت لیاقت همسری دارد؟

نقد سریال خاتون (5)

حالا سوالم از ۷۱ درصد رای

حالا سوالم از ۷۱ درصد رای به شیرزاد و اون ۹۵ درصد کامنت (خانم) موافق شیرزاد ملک اینه آیا تو واقعا چنین مردی (شیرزاد ملک) رو به همسری قبول داری صرف اینکه جملات عاشقانه بهت بگه؟ اما منافع شخيص مهمتر از تو باشه؟ مقام و منصب رو به تو ترجیح بده؟ جلوی همه خوارو خفیفت کنه؟ عاشقی رو باید در عمل ثابت کرد وگرنه حرف باد هواست!!

نظرات شما

بریم کامنت ها را بخونیم

کامنت ایشون خلاصه اش این بود : شخصیت شیرزاد محکم و بلندپروازه

محکم؟ بلندپرواز؟ از کی تا حالا خیانت به مملکت و دست تو دست دشمن و سرش تو آخور روسیه و الکلی بودن و تحقیر زنش و تجاوز به زنش و زورگویی و بدبخت کردن گلی و نایده گرفتن خواهر برادرهای ناتنی شده محکم و بلند پرواز؟

در آخر یه پند مادرانه

برای شخصیت خودتون ارزش قائل بشین. زیر بار حرف زور نرید چه پدر چه برادر چه همسر!

آقاIIII آقاا بحث من شخصيت واقعی هنرپیشه ها نبودا  وگرنه که در بازی جذاب جناب اشکان خطیبی هیچ شکی نیست ما راجع به نقش شیرزاد ملک حرف زديم.

چقدر تحلیل شونو دوست داشتم چقدر شماها خوبین چقدر بهتون افتخار می‌کنم

“خانم ماهی صفت جان، همه این توضیحاتی که شما فرمودیدن درست هستن و قابل درک، اما مسئله تصویر اگر داستان خاتون یک کتاب بود و ذهن خواننده شخصیت این افراد رو مجسم می‌کرد مطمئن باشید همه رضا فخار رو قبول داشتند.

اما تصویری که فیلم از رضا فخار نشان می‌ده یک شخصیت جوان، با گریم نامناسب و بولد و عاشقانه هایی که بیانشون به صلابت بیان ملک نیست، اجازه نمیده فخار در جایگاه واقعی خودش در ذهن مخاطب بنشینه این موضوع تو فیلم شهرزاد هم بود،

درستی و حق با مصطفی زمانی بود اما ظاهر محکم کاراکتر شهاب حسینی اجازه نمی‌داد که شخصیتش نمره منفی بگیره و من فکر می‌کنم ظاهر محکم و صلابت برای شخصیت فیلم ها می‌تونه تاثیر نقش ها رو کم یا بیشتر کنه حتی نقش رت باتلر در فیلم برباد رفته هم از این قاعده مستثنی نبود. “

“آذر جون در مورد فیلم و سینما قضیه متفاوته نمی‌شه به این شکل تحلیل کرد و از طرفداران نقش منفي ایراد گرفت چون خيلي مسائل تصويري دخیل هست خیلی عمیق نمی‌شه نگاه کرد به ماجرا و نظر عقلاني داد مسلما واضحه که رضا فخار آدم بهتریست اما درینجا شخصیت پردازی، چهره بازیگر، بازی و بیان بازیگر باعث می‌شه نقش منفي طرفداران بیشتری داشته باشه  

مثلا اگر به جای بازیگر فعلي ملك يك بازیگر ناشناس با گریم زشت و بیانی که (ما بهش مي‌گیم چندش آور) قرار مي‌گرفت ملك منفور می‌شد و برعکس الان مساله فقط اینه که بازیگر نقش ملك از بازیگر نقش رضا محبوب تره فقط همین است”

اوکی، پس ظاهربین نباشیم

عمرا قبول ندارم مرد گستاخی مثه شیرزاد بزدل ترسو که مقامشو بیشتر از همسرش دوست داشت برای عشق باید از جان بگذشت متاسفانه شیرزاد برای مقام و منصب همسرشو بازیچه قرار داد من اگه جا خاتون بودم سم بهش می‌دادم تا بشه عبرت سایرین که به شریک زندگیشون یا زیر دستشون اینجوری بی رحمی نامردی ،خیانت نکنن نه

نه دیگه در حد خشانت. سم؟ خاتون کاری که کرد از یه رابطه سمی اومد بیرون و این کار واقعا شهامت می‌خواد .

آذر جون چرا آمار طلاق تو ایران اینقدر زیاده؟ دلیلش همینه دیگه زنهایی که دوست دارن زور و خشم و خشونت باشه درسته به زبون میگن نه به خشونت زنان اما در عمل اثبات کردن موافق هستن واقعا خطرناکه تو جامعه ای زندگی می‌کنیم که زنانش به مردان زورگو و ظالم علاقه شدیدی دارن همین چند وقت پیش ویل اسمیت که مجری رو کتک زد همه خارجی ها رفتن زیر کامنت به رفتار زشت ویل اعتراض کردن

اما ایرانیها همه استوری گذاشتن به به و چه چه که از زنش دفاع کرده و این فقط نشونه بیماری جامعه ست که متاسفانه هیچکس برای بهتر شدنش هم تلاشی نمی‌کنه که

موافقین؟

اینم نقد سریال خاتون. اگر دوست دارید مطالب دیگر درباره سبک زندگی را هم ببینید.

استوری ها و هایلایت های اینستاگرام رو هم از دست ندید!

دسته بندی ها: سبک زندگی

دیدگاهی وجود ندارد، اولین نفری باشید که دیدگاه ثبت می کنید!

شما بایستی برای ارسال دیدگاه وارد شوید.