طرز تهیه شور و خیار شور

اساس طرز تهیه شور و خیار شور با نمک و سرکه است.

نمک سود کردن یک روش سنتی طرز نگهداری مواد غذایی و سبزیجات به مدت طولانی است، چرا که در ایام قدیم یخچال و فریزر نبوده است.

طرز تهیه شور و خیار شور(1)

نمک اولین طعم دهنده غذاست 

غیر از طعم دهندگی خاصیت درمانی نیز دارد. نمکها انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها در ایران نمک آشپزخانه، نمک دریا، نمک هیمالیا و نمک چینی (اجینوموتو) است و بتازگی نمکهای طعم دار.

میزان شوری نمک ها با هم متفاوت است، بستگی به میزان تصفیه نمک دارد. نمکهای صنعتی که در غذاهای آماده بکار می‌روند به لحاظ سلامت مضر هستند.

اما اکنون که ماشاالله هروقت سال هرچی بخواهیم هست.

طرز تهیه شور و خیار شور(2)

 مثلا گوشت را بصورت قرمه نمک سود می‌کردند و چون سبزیجات در زمستان كمياب و گرانتر هست، فصل تابستان مناسب است برای شور و ترشی انداختن که پاییز و زمستان میل شود حالا چرا اینقدر خيارشور گران شده است ؟

آیا خیار گران شده یا نمک یا آب یا چی؟

طرز تهیه شور و خیار شور

چون نمکها با هم متفاوت اند پس نسبت ها را به لیتر آب می‌گویم، ولی حتما قبل از ریختن نمک روی شور و خیارشور حتما بچشید، شوری آن باید حس شود.

 آب معمولا ولرم به اندازه ای که انگشت بزنید گرمایش را حس کنید ولی نسوزید، البته خیلی از افراد آب سرد می‌ریزند، من اما آبی که از جوش افتاده باشد را می‌ریزم چون کمک می‌کند به زود عمل آمدن خیارشور و شور.

و اما میزان سرکه ، میزان آب نمک و سرکه به شرح زیر است :

آب یک لیتر .

نمک ۲۰ گرم معادل یک قاشق سوپ خوری سرپر.

سرکه سه چهارم پیمانه معادل یک استکان.

طرز تهیه شور و خیار شور(3)

اكثر شورو خیارشور هایی که له و نرم می‌شوند بخاطر زیادی سرکه است پس مقدار سرکه ای را که به نسبت آب می‌گویم را لطفا رعایت کنید.

سبزیجات باید تازه باشند، به اندازه های دلخواه خرد کنید و بشورید و روی یک پارچه ی نخی بریزید و بگذارید حسابی خشک بشوند.

طرز تهیه شور و خیار شور(4)

 سير اگر پوست گرفته بشود معمولا اول رنگش سبز می‌شود اما بعد از مدتی رنگش خوب می‌شود، نگران نباشید. ولی من چند وقتی است که با پوست می‌اندازم درون خیارشور و شور و در هنگام خوردن مانند سیرترشی پوست آن ها را جدا میکنم.

طرز تهیه شور

طرز تهیه شور و خیار شور(5)

 گل کلم، هویج، کرفس، فلفل سبز تند، خیار، سیر، سبزی معطر که من شوید و ترخون می‌ریزم 

طرز تهیه خيارشور 

طرز تهیه شور و خیار شور(6)

خيار ترجيحا قلمی (هرچند من خودم خيار متوسط دوست دارم) فلفل سبز تند، سیر، سبزی معطر(بالاتر گفتم) همه اینها بعلاوه ی آب، نمک و سرکه (فرقی نمیکند سفید یا قرمز) .

ولی قبلا گفتم تیزی سرکه سفید بیشتر است و به درد شور و خیارشور می‌خورد ولی برای ترشی سرکه قرمز که تیزی کمتری دارد و کمی به شیرینی می‌زند مناسب تر است.

والسلام نكته ها شد تمام.

طرز تهیه شور و خیار شور(7)

اینهمه می‌گم باز یه چیزو جا میندازم یادم می‌ره بگم.

هروقت دمای شیشه ها به دمای محیط رسید آن ها را بگذارید در یک جای خنک و تاریک مثلا يخچال درحالت اصلی اینگونه است که تا چهل روز درب شیشه ها باز نشود ولی “کو گوش شنوا” ، از هفته ی دیگر ناخونک زدن ها شروع می‌شود.

استوری ها و هایلایت های اینستاگرام رو هم از دست ندید!

دسته بندی ها: نکات آشپزی

دیدگاهی وجود ندارد، اولین نفری باشید که دیدگاه ثبت می کنید!

شما بایستی برای ارسال دیدگاه وارد شوید.